loading...
آموزش آشپزی ، دستور تهیه غذا، دستور پخت

با آمدن پاییز و کدو تنبلهای خوشگل و خوشمزه، این شیرینی خوشمزه گیلانی جاش رو توی خونه های شمالی ها باز می کنه که الحق هم خوشمزه ست و ساده ... 

با اومدن پاییز و کدو تنبلهای خوشگل و خوشمزه، این شیرینی خوشمزه گیلانی جاش رو توی خونه های شمالی ها باز می کنه که الحق هم خوشمزه ست و ساده ...  فر هم نمی خواد...قبلا کاکای ساده رو براتون گفته بودم...ولی این خوشمزه تر از اونه!!

مواد لازم:

آرد برنج: 1 لیوان

پوره کدو حلوایی پخته شده: 1 لیوان

شکر: نصف لیوان

تخم مرغ: 1یا 2 تا

شیر: نصف لیوان

جوش شیرین یا بیکینگ پودر: 1 ق چایخوری

مغز گردو خرد شده

گلاب

مغز هل کوبیده، زعفران

دارچین و زنجبیل : اختیاری

طرز پخت:

خب اول از همه کدوی شسته و قاچ شده رو با خیلی خیلی کم آب می ذاریم بپزه و بعد با قاشق گوشتش رو از پوست جدا می کنیم و با پشت قاشق له می کنیم..این میشه پوره ما .. بعدم بقیه مواد رو می ریزیم توش!! تخم مرغ و آرد و بیکینگ پودر و شکر و زعفران و مغز هل رو اضافه کزدم..من دارچین و زنجبیل هم کمی ریختم

من یه تخم مرغ کامل ریختم به اضافه یه نصف...یعنی اون یکی تخم مرغ رو تو یه کاسه ریختم و خوب زدم تا سفیده و زرده قاطی شه و بعد هم نصفش رو ریختم تو مواد....خب حالا شیر و گلاب هم می ریزیم

مقدار شیر و گلاب رو جوری می ریزیم که مایه مثل کوکو بشه..من نصف لیوان شیر ریختم و گلاب هم چشمی ریختم..حدود یک چهارم لیوان شد...آها راستی اینم بگم بسته به شیرینی کدوها، شکر رو میزون کنین...یعنی وقتی همه مواد رو قاطی کردین یکم بچشین....من نصف لیوان شکر ریختم اما خیلی کم شیرین شده بود.....خب مواد رو خوب مخلوط می کنیم..تابه رو با روغن می ذاریم روی حرارت تا خوب گرم بشه.... می تونین هم مثل کوکو یک سره بریزین مواد رو .. هم می تونین مثه شامی با قاشق بریزین و دونه دونه سرخ کنین یا اینکه از قالب استفاده کنین

این قالبهای گردالی ناز رو همراه با چیزای دیگه که خیلی برام با ارزشن یه دوست مهربون و خوب برام فرستاده .. زارا ی مهربونم که همینجا ازش تشکر می کنم و می بوسمش ... دو طرف کاکا رو سرخ می کنیم و سرو می کنیم ... می تونین لای دستمال تمیز آشپزخونه بذارین تا روغنش بره

هم گرم خوشمزه ست و هم سرد ... اونم با شیر یا چای

من خوب از قالبهام استفاده نکردم...زیادی ریختم و کناره هاش تمیز در نیومد..بعد دیگه دستم اومد

بازم یاد مامان بزرگ گلم افتادم ... خدا رحمتش کنه

دیدم کم شیرینه .. همسری گفت مامانش روش شکر می پاشه..منم روش شکر ریختم و خوب شد

هم با چای خیلی می چسبه..هم با شیر

ولی واقعا تو هوای رشت بیشتر می چسبه...هوای سرد...شرشر بارون...بوی خاک بارون خورده...یه عصر پاییزی...بوی خوش کاکا هم بپیچه تو خونه

** به جای آرد برنج می تونین آرد گندم سفید هم استفاده کنین ..

** کلا این شیرینی کاملا چشمی درست میشه و اندازه و مقدار توش دخیل نیست شکل سنتیش ... اما نسبت کدو به آرد بیشتر باشه خوشمزه تره

** مقدار شکر رو حتما بچشین....به نظر من باتوجه به کدویی که من داشتم چون شیرین نبود باید یه لیوان می ریختم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟