loading...
آموزش آشپزی ، دستور تهیه غذا، دستور پخت

آلبالو پلو

عكس شماره 2 از آلبالو پلو

 

آلبالو پلو

 

مواد لازم براي يك ديس پلو :

_ برنج 3 پيمانه

_ آلبالوي هسته گرفته 4 پيمانه

_ گوشت مرغ بدون استخوان 300 الي 400 گرم

_ شكر 3 پيمانه

_ زعفران دم كرده به ميزان لازم

_ خلال پسته

_ نمك

_ زردچوبه

_ گلاب

_روغن حيواني



طرز تهيه :

آلبالو پلو از پلو هاي مجلسي و زيبا و خوشمزه است كه در بين پلو ها جايگاه خاصي دارد و افرادي كه با غذاهاوپلو هاي شيرين جور هستند علاقه زيادي به اين غذا دارند .اين روزها آلبالو در بازار فراوان است و اگر تا كنون اين غذارا ميل نكرده ايد يك بار آنرا امتحان كنيد.

من براي تهيه اين غذا ، پلو را به روش كته تهيه كردم .بعد از شستن برنج 4 پيمانه آب روي آن بريزيد و كمي هم نمك اضافه كنيد و بگذاريد تا برنج خيس بخوردو روغن اضافه كرده و در پلو پز يريزد و پلوپز را روشن كنيد تا كته آماده شود.
براي شستن آلبالو يك الي دو قطره مايع ظرفشويي را با آب مخلوط كنيد و آلبالو را در آن ريخته بعد از 5 الي 10 دقيقه آنرا با دقت بشوييد به اين وسيله اگر آثار سم وآلودگي روي ميوه باشد پاك خواهد شد .

هسته آلبالو را بگيريد و با شكر روي حرارت بگذاريد تا زمانيكه شكر حل شود بعد از سرد شدن شهد را جدا كنيد .ميزان شكري كه اضافه ميكنيد بسته به ذائقه شماست با اين مقدار شكر طعم ميخوش پيدا ميكند . اگر اين پلو را با شيريني زياد دوست داريد به ميزان شكر آن بيفزاييد شهد را به عنوان شربت جداگانه مصرف كنيد ولي كمي از آن را براي تزيين روي برنج نگه داريد . توجه داشته باشيد براي اينكه آلبالو خوشرنگ باشد نبايد زياد بجوشد همين قدر كه شكر حل شود كافيست.

گوشت مرغ را با مولينكس يا چرخ گوشت چرخ كنيد و يك عدد پياز را رنده كنيد و آب پياز را بگيريد وپياز را همراه با نمك و زردچوبه به گوشت اضافه كنيد و خوب ورز دهيد .گوشت مرغ چسبندگي خوبي پس از چرخ كردن دارد و براحتي بدون اضافه كردن آرد ميتوان كوفته هاي ريز درست كرد و در آب جوش انداخت تا به صورت كوفته قلقلي در آيد كمي زردچوبه يا زعفران به آبي كه كوفته ها را در آن مي انداريد اضافه كنيد تا كوفته ها خوشرنگ شود در عكسي كه از آلبالو پلو ميبينيد من زعفران را در پلو مصرف كردم و روي گوشت زردچوبه به كار بردم واين تنوعي در رنگها ايجاد كرده است .

مقداري از برنج سفيد را با زعفران دمكرده و گلاب و روغن حيواني زعفراني كنيد و مقداري را هم با كمي شهدرقيق و روغن حيواني صورتي رنگ

بعد از اينكه تمام مواد آماده شد و كته پخته شد . كته را در ديس بكشيد و با گوشت و آلبالو وبرنج زعفراتي و برنجي كه با شهد رنگي شده و خلال پسته تزيين كنيد(مثل عكس شماره1و2 ) ويا يك كفگير از برنج و يك كفيگير از مخلفات ودوباره برنج و... تا زمانيكه همه مواد را در ديس بكشيد . ( مثل عكس شماره 3 )

دوستان عزيز اين پلو را به روش هاي مختلف ميتوان درست كرد بعضي مواد را لا به لاي برنج ميريزند و كلاً رنگ پلو صورتي ميشود و يا گوشت قرمز( كوفته قلقلي ) در پلو به كار ميبرند و يا مرغ را درسته و يا ريش ريش ميكنند در هر صورت تمام اين روش ها بستگي به سليقه كدبانوي خانه دارد .


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟